همبستگی طایفه بساک - رضا بهمنی گفتمان ، فرهنگ و آداب و رسوم، اجتماعی ، تاریخی ، خبری ، سرگرمی ، هنری ، تبلیغاتی و.......
در باره ما
رضا بهمنی
متولدشهر الیگودرز - ساکن دزفول
تماس
09166418320و
09396418320
====================
برای بودن ، گاهی لازم است که نباشی ! شاید نبودنت ، بودنت را به خاطر آورد ...... اما دور نباش ........ دوری همیشه دلتنگی نمی آورد ...... فراموشی همین نزدیکی هاست ........
====================
تاریخ گویای دردها ‘ شادیها ‘ حماسه ها ‘ ستیزها ‘ جستارها ‘ پیروزیها و شکستها و در کل زبان گویای دورانها و قضاوت کننده درباره اعصار و ادوار است و تاریخ که سینه از خماخم ایام پیر کرده همیشه در دل سخنها دارد که سخن تاریخ از بختیاریهای سربلند ‘ سخن شیرینی است.
====================
من وقتی به اجداد و نیاکانم و حرکتهای مثبت و تاریخی آنان می اندیشم به خود می بالم ‘ چرا؟ که آنها در طریق ضد استعماری گام برمیداشته و شدیدا بیگانه پرستی را رد نموده و مخالف این حرکت بوده اند . قوم پرافتخاری که هیچوقت به دنبال قوم گرائی نبوده اند و همیشه و همیشه با دلی صاف و ساده در خدمت وطن بوده اند .
بسیار سربلندم که خون آن آزادگان همیشه سربلند را در شریانها و رگهایم دارم که اگر داعیه ایلخانی و ایلبیگی داشته اند ‘ این خواست و ادعا و حرکت با حفظ شرف خود ‘ خانواده و ایلشان عجین بوده و هرگز شرف و انسانیت خود را فدای مقام و مال و حکومت ننموده اند.
====================
از خداوند متعال خواستارم تا همه آنانکه از تبار بختیاری هستند بدون از جاجستگی و بی عشق به مقام و ثروت بدانند نسلشان چیست و ریشه و ملیت خود را به فراموشی نسپرند (که دوست به صافی دل نگرد و دشمن به تیرگی دل) .
====================
طایفه بساک
====================
بختیاریها به دو ایل بزرگ چهار لنگ و هفت لنگ تقسیم می شوند . هر ایل خود به طایفه های مختلفی تقسیم میشود . از طایفه های هفت لنگ میتوان دورکی ، بابادی ، دینارانی و ... را نام برد . چهارلنگ شامل ممیوند - محمود صالح(مم صالح) - موگوئی - کینورسی - زلقی و ... می باشد . بساک بزرگترین طایفه ممیوند (میوند) بوده بیشتر در محدوده شهرستان الیگودرز تا ازنا پراکنده اند. ولی امروزه در سایر استانها نیز مسکن گزیده اند . .کلانتری این طایفه در زمانهای قبل از انقلاب بعهده علی آقاخان ضرغامی و بهرام خان ضرغامی بوده است که هر دو برادر بوده اند . بهرام خان ، پدر غلامرضا خان ضرغامی بوده و غلامرضا خان دو فرزند بنامهای علی آقا خان و بهرام خان ضرغامی داشته که بهرام خان ضرغامی ریاست طایفه را بعهده داشته است .
====================
طایفه بساک به دو تیره تقسیم می شود 1.بزی 2.بساک
که براساس همین شنیده ها به تیره بزی به خاطر وجود سه شخص بزرگ بنام صادق صلاتین و بهمن گرگین وضرغام بوده است.
====================
این وبلاگ بدور از هرگونه خود مطرح کردن ‘ بدور از هرگونه سیاسی بازی بدور از هرگونه تعصبات بیجا و رفتارهای کورکورانه پایگاهی خواهد بود برای گفتمان طایفه بساک و سایر اقوام . محلی برای همدلی و همزبونی های بیشتر و در واقع وحدت و انسجام و همبستگی و هم اندیشی طایفه .
====================
برای ارتقا’ فرهنگ ‘ برای پیشرفت و هرچه بهم نزدیکتر شدن دلها و نظرات و افکار از همه اندیشمندان صاحب نظران دوستان و علاقمندان دعوت به همکاری دارم . ما را در این راه یاری بفرمائید .
====================
ارادتمند شما - رضا بهمنی
ساختار و نظام ایلی بر مبنای مدیریت انسانی استوار است.ریش سفیدان،کدخدایان و کلانتران با نیک اندیشی ، صلح جویی و برقراری مودت میان ایلوندان، تابعیت از مقررات ایل را باعث استحکام و سربلندی ایل می دانند.آنان در ضرر و منفعت مشترک افراد راه بهتر را پیش می نهند تا جوانترها با اشتباهی سرنوشت ایل را به مخاطره نیاندازند.و این بسیار قابل احترام است. بسیاری ایلات وجود عزیزانی مانند کدخدایان باعث کم شدن ترافیک دادگاهها و فروکش کردن بسیاری از تشنج ها شده.و خود دولتمردان نیز شوراهای حل اختلاف را به منظور رفع و رجوع مسایل به روش کدخدامنشی بنا نهاده اند.ما انسانهایی امروزی و مدرن هستیم و زندگی مان با تکیه با علم و تکنولوژی روز می گذرد اما این به معنای پامال کردن پدران و گذشته ی درخشانمان نیست.ما به گذشته بر نمی گردیم بلکه با تکیه بر گذشته رو به آینده ای روشن در تکاپوییم.
تاریخ نانوشتهی ادبیات بختیاری در واقع تاریخ تولد ایل است شعر با مردم ایل ما زاده شده و همواره بیانگر عواطف آنان بوده است. البته زنان بیشترین اشعار را سرودهاند و ادبیات شفاهی بختیاری بر مبنای دلسرودههای زنان ایل از جمله لالاییها، دوالالیها،دنگ دال (دندال)ها که "گاگریو" یا "گو گریو "نیز گفته میشوند (همراه شدن دنگ دال را با آواز و لحن خاص خود "سرو" میگویند)،گادوشیها، مشکزنیها، ترنکها و ... استوار است.
آنجا که شرم و حیای زن ایل باعث سانسور خود و پنهان کردن احساساتش شده در قالب لالایی دلتنگیها و آرزومندیهایش را سروده و هیجانش را در عروسی عزیزانش به صورت دوالالی بیان نموده. بار غم و سوگواریاش را نیز به دوش دنگ دال گذاشته تا خود را آرام کند ...این بدان معنی نیست که مردان شعر نسرودهاند البته که اشعاری از قبیل بیداد (برزیگری =برزییری)، شلیل، صیادونه، هوله، بلال بلال و ... را با الهام از طبیعت ، روحیات حماسی و ... مردان سرودهاند.
اما وجود توشمال (میشکال)ها و همدلی و همراهی آنان نیز در لحظات شادی و غم ایل بسیار مهم بوده زیرا هنوز هم توشمالها حضوری انکار ناشدنی در عروسی و عزای ایل دارند. شعرای بداههسرایی نیز در میان مردم بودهاند. آنان افرادی (غالبا مردانی ) دارای قریحه و طبع شعر و طنازی بوده اند که در اصطلاح عامه به آنان "بیتبند" گفته میشده. در مجموع این اشعار بیانگر شیوهی زندگی، باورها،اعتقادات و شرایط اجتماعی مردم بودهاند. که از بعد جامعهشناختی مردم بسیار قابل تامل میباشند.
معرفی شاعره لر فریده چراغی (ممیرا)
نام «فریده چراغی» در بین شعردوستان لُر -چه در لرستان و چه در بختیاری- همواره شناختهشده بوده است.
نویسنده وبلاگ :فریده چراغی
آدرس وبلاگ : http://mamira.blogfa.com/
www.aligar.blogfa.com
مو زخمم زخم بال کس مبینا مو درمونم محال کس مبینا
زمین شوره زارم بی درختم مو چی لشک پوییزی زرد رختم
فریده چراغی متولد۱۳۵۳ و ساكن اليگودرز است پدرو مادر ایشان از ايلات چهارلنگ(ممیوند-بساک -آلیگر) و هفت لنگ بختياري هستند که این امر نقش عمده ای در تقويت زبان بومي وی داشته است . با مدرك كارشناسي زبان و ادبيات فارسي؛ سالها ست سرپرستي اداره كتابخانه هاي عمومي اليگودرز را بعهده دارد .
فعاليت هنري و شعري خود را از سال 73 آغاز کرده و بخاطر آشنايي كامل با زبان بختياري و علاقمندي خود نسبت به حفظ و پاسداشت آن در زمينه ي فولكلور بختياري به شعر و پژوهش در اين زمينه پرداخته است .در قالب هاي مختلف از جمله غزل،مثنوي،دوبيتي و سپيد كار مي کند .
نخستين مجموعه شعر بختياري خود را در سال 81 با عنوان گل باوينه به علاقمندان تقديم کرد ( اين كتاب به خاطر اينكه نخستين مچموعه چاپ شده كاملا بومي -بختياري- از يك زن بوده و هست، مورد توجه و نقد و بررسي علاقمندان در جرايد و ...قرار گرفت ).هم اكنون يك مجموعه شعر جديد و چاپ دوم گل باوينه را آماده انتشار دارد که انشااله بزودي منتشر خواهد كرد.آثارش در كتابهاي متعددي چاپ شده.ودر سال 82 كار دكلمه در كاستي با عنوان عليداد را به خوانندگي آقاي كورش اسدپور از خوانندگان بختياري انجام داده است . مدتی است به ترانه سرايي لري علاقمند شده و چند سفارش را پذيرفته است .وي در حال حاضر با انجمن ادبي علامه طباطبايي اليگودرز،كانون شعرا و نويسندگان، خانهي هنرمندان بختياري اصفهان، كانون فرهنگي هنري بختياريهاي مقيم تهران و خانه فرهنگ بعثت تهران همكاري دارد. در كنگره سراسري شعر عاشورايي(حنجره هاي سرخ) دي 89 داور بوده
در بسياري از همايش ها و مخصوصا برنامه هاي بختياري بعنوان مجري حضور داشته است.
روایت «فریده چراغی » درخصوص سرمایه جاودانه ایل
ساختار و نظام ایلی بر مبنای مدیریت انسانی استوار است.ریش سفیدان،کدخدایان و کلانتران با نیک اندیشی ، صلح جویی و برقراری مودت میان ایلوندان، تابعیت از مقررات ایل را باعث استحکام و سربلندی ایل می دانند.آنان در ضرر و منفعت مشترک افراد راه بهتر را پیش می نهند تا جوانترها با اشتباهی سرنوشت ایل را به مخاطره نیاندازند.و این بسیار قابل احترام است.بسیاری ایلات وجود عزیزانی مانند کدخدایان باعث کم شدن ترافیک دادگاهها و فروکش کردن بسیاری از تشنج ها شده.و خود دولتمردان نیز شوراهای حل اختلاف را به منظور رفع و رجوع مسایل به روش کدخدامنشی بنا نهاده اند.ما انسانهایی امروزی و مدرن هستیم و زندگی مان با تکیه با علم و تکنولوژی روز می گذرد اما این به معنای پامال کردن پدران و گذشته ی درخشانمان نیست.ما به گذشته بر نمی گردیم بلکه با تکیه بر گذشته رو به آینده ای روشن در تکاپوییم.
معرفی کتاب ایشان :
گل باوینه (بابونه) مجموعه اشعار بختیاری
شاعر : چراغی - فریده
محل نشر : اصفهان تاریخ نشر : خرداد ۸۱
تعداد صفحه : ۱۲۰ نوع اثر : تالیف زبان کتاب : فارسی تیراژ : ۲۰۰۰
در کتاب 46قطعه شعر به گویش بختیاری, جمع آمده و در پانویس, معانی واژگان و عبارات نیز درج گردیده است .قبل از متن سرودهها نکاتی چند در باب این مجموعه و سرودههای بختیاری مطرح شده از جمله خاطر نشان میشود : 'در سرایش این مجموعه احساسات دخترانه و گاه کودکانه با همان صفا و صمیمیت جاری کمابیش آشکار است .'...
آقاي اردشير صالحپور در مقدمهي گل باوينه مينويسد:
«مميرا، اگرچه تحصيلات عاليهي خود را در زبان و ادبيات فارسي گذرانده اما
همواره تعلق خاطري بيحدو حصر نسبت به شعر و گويش بختياري دارد و
كهنهترين واژگان و اصطلاحات را از خورجين مادران ايل ميگشايد تا در
مضاميني تازه آن را به كار بندد… «در شعر مميرا»تأثير شاعران متقدم
و متأخر از نظامي گنجوي گرفته تا فروغ و سهراب و از احمد شاملو
تا سيدعلي صالحي، كما بيش به چشم ميخورد. او همچون همهي
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان گلبهار بهمنی علیا و آدرس bahmani.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.